rzadkie Tresc

Kodeks Quetzalecatzin
Pisanie jest dziwnym wynalazkiem. Można by przypuszczać, że jego powstanie nie mogło przynieść głębokich zmian w warunkach ludzkiej egzystencji…

– Claude Levi-Strauss, Tristes Tropiques
Czas i pieniądze są przeznaczane na zbieranie pozostaje w drewnie i kamieniu, w ceramiki i tkanek i kości, w pracochłonnym uporządkowaniu odizolowanych słów, w pomiarze starożytnych budowli… Ale bliżej samego siebie, do myślenia i bycia, są połączone wyrażenia ludzi w ich własnych językach.

– D. Brinton (1883)
Codex Quetzalecatzin (wymawiane KET-ZEL-e-kat-Zin), znany również jako Mapa de Ecatepec-Huitziltepec, Codex Ehecatepec i Huitziltepec, czy Charles Ratton Kodeksu, jest niezwykle rzadkie kolorowe Mezoameryki rękopis i jeden z najważniejszych Rdzenne rękopisy z najwcześniejszej historii Ameryk staną się dostępne w ostatnich latach. Kilka miesięcy temu Kongres biblioteki nabył ten skarb świata z prywatnego kolekcjonera we Francji, a teraz udostępnił go publicznie cyfrowo, co pozwoliło mu być postrzegane i badane przez uczonych na całym świecie, po raz pierwszy od ponad wieku.

 

 
Kodeks Quetzalecatzin. Zbiory geografii i mapy podział, biblioteka Kongresu.

 

Jak to jest typowe dla Aztec, lub nahuatl, Kodeksu tej wczesnej daty, to dotyczy zakresu własności gruntów i właściwości linii rodzinnej znany jako „de Leon”, większość członków, które są przedstawione na rękopisie. Z nahuatl stylizowane grafiki i hieroglifów, to ilustruje genealogiczne rodziny i ich zejście z Lord-11 Quetzalecatzin, który w 1480, był głównym przywódcą politycznym regionu. To od niego Kodeks pochodzi jeden z jego wielu nazwisk.

 

 
Lord-11 Quetzalecatzin (w kolorze czerwonym) przedstawiony na Kodeksie. Zbiory geografii i mapy podział, biblioteka Kongresu.

 

Rękopis pochodzi z między 1570 i 1595, co czyni go niezwykle rzadki przykład pre-1600 rodzimych amerykański Kodeks. Został on stworzony w czasie, gdy wiele historii kartograficznych były produkowane zarówno jako część hiszpańskiego śledztwa w sprawie zasobów ludzkich i wspólnotowych w koloniach hiszpańskich, a kiedy rodzimych rodzin starali się umocnić swoje dawne roszczenia ziemi . Mapy te były w dużej mierze wykonane przez rdzennych malarzy i uczonych, i że znajduje odzwierciedlenie w strukturze i makijażu Codex Quetzalecatzin. Szczególne cechy, które wskazują na rodzimych autora obejmują pre-Hiszpanie ilustrujące konwencje, takie jak symbole rzek, dróg i ścieżek, i oczywiście piśmie hieroglifów. Połysk na rękopis, które wykorzystują alfabet łaciński, są wskazówki do jego skład kolonialnej epoki, jak nazwy niektórych rdzennych przywódców, takich jak „Don Alonso” i „Don Matheo”. Konwencje nazewnictwa, takie jak te stanowią dowód, że przynajmniej niektóre rdzennej elity przyznano hiszpański tytuł szlachecki („Don”) i został ochrzczony imionami chrześcijańskimi.

 

 

Zakres ziem pokazanych w Codex Quetzalecatzin. Mapa stworzona przez Johna Hessler, geografii i map Division.
Podobnie jak wiele kodeksów nahuatl i mapy rękopisów okresu, przedstawia lokalną społeczność w ważnym punkcie swojej historii. Z jednej strony, mapa jest tradycyjnym Aztec historii kartografii z jego kompozycji i wzornictwa pokazano nahuatl hieroglify i typowe ilustracje. Z drugiej strony, pokazuje również kościoły, niektóre hiszpańskie nazwy miejsc i innych obrazów sugerujących społeczności adaptacji do hiszpańskiej reguły. Mapy i rękopisy tego rodzaju zazwyczaj wykres Wspólnoty terytorium za pomocą hieroglifów toponyms, z własnym miejscu nazwę Wspólnoty leżącego na lub w pobliżu centrum. Niniejszy Kodeks pokazuje rodziny de Leon przewodniczy duży region terytorium, które rozciąga się od nieco na północ od Mexico City, na południe od Puebla. Wskaźniki takie jak te są krytycznymi dokumentami źródłowymi, a dla uczonych poszukujących historii i Etnograficznego w najwcześniejszych okresach kontaktu między Europą i narodami Ameryki, dają ważne wskazówki, jak te bardzo różne Kultura stała się zintegrowana i przystosowana do obecności innych.
Forma i kolor Kodeksu odzwierciedla wiele głębokich artystycznej STYLIZACJI znalezionych w rdzennych książek wykonanych w całej Mezoameryki i wykorzystuje naturalnie wyodrębnione pigmenty i barwniki, jak Maya Blue, i dwuwarstwowe, aby stworzyć śmiałe barwniki, które uderza każdego, kto patrzy na Kodeks. Kolor był ważnym elementem we wszystkich nahuatl i Maya książek i wielu wczesnych źródeł przeżyć, że opowiadać, jak były przygotowane i używane. Być może najważniejszym źródłem naszej wiedzy na temat materiałów i roślin używanych przez starożytnych Amerykanów w projektowaniu i constructi

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s